Asi před dvěma lety jsem plánoval zakoupit Urala. Byl jak nový, téměř zadarmo, jen se potkal píst s ventily. Koupě se tenkrát nepodařila, ale já už mezitím stihl zaskočit si s Oktávkou do slovenského Štúrova pro zgenerálkovaný kompletní uralský agregát. Stál jen asi 7000Kč, takže jsem ho musel vzít, i když jsem si nebyl jistý, jak to s budoucím Uralem dopadne. A jak jsem tak projížděl fotky Uralů všech stáří, přišel jsem na to, že se jednotlivé modely vzhledem motoru až tak neliší. Vývoj se podepsal jen na vzhledu krytu zapalování, takže když z koupě Urala M-66 sešlo, zatoužil jsem pořídit si nějaký vrak M-61 - vůbec první vrchový Ural 650. Z obrázků jsem usoudil, že je to v podstatě emka, kterých je dost, s vrchovým motorem, který mám. Až později jsem se dozvěděl, že rám je přeci jen jiný. Má vyšší zdvih zadního pérování a i vidlice je delší! Proto jsem pořád lehce pokukoval po nějakém vraku originál M61. Nalez jsem jí až teď, v prosinci 2011 na polském aukru. Přihodit nebylo možné a prodejce byl až ze Siedlce u Varšavy. Necelých 900 km se mi pro něj jet nechtělo, ale prodejce nejen že slíbil dojet na české hranice do Meziměstí, ale svolil prodat motocykl mimo aukci, o den dříve, než aukce skončila. Irbit mě stál 6000 zlotých, které jsem pořídil za 34640 Kč. K motocyklu jsou platné dokumenty - technický průkaz, ale bohužel ruský, takže nelze provést přihlášení do registru v ČR, Irbit je totiž moc starý, smrdí, málo brzdí a podobné výmysly. Čeká ho tedy renovace, předpokládám, že zrenovuji jen sólo motocykl do odstínu tmavě kávově hnědé s červenou linkou, ve kterém se prodával. Dostane rychlý zadní náhon, který jsem už též dávno pořídil.
Zde je několik fotek ze stavu tak, jak jsem ho přivezl do Brna: