BMW R 47 závodní speciál, r. v. 1928


Závodní R 47 jsem renovoval pro Petra Hošťálka za to, že mi nechal postavit si druhou R 47 pro sebe. Renovoval jsem je za Petrova pozorného dohledu téměř současně. Celé to začalo 25. ledna 2015, kdy jsme nastěhovali hromadu dílů na BMW R47 a R42. Jak se v té hromadě vyznat? Začal jsem tím, že jsem vybral ten nejlepší karter motoru, téměř bez nutnosti vaření jakýchkoliv prasklin. K tomu převodovku, ale takovou, abych nesebral některou, která podle výrobního čísla patřila k jinému našemu motoru. A ejhle, zjistil jsem, že jak na vybrané převodovce, tak na motoru jsou nenápadné stopy po úpravách pro závodění: Jednak je na karteru přímo v místě kolečka pohonu zapalování díra se čtyřmi závity - neomylně pro otáčkoměr a jednak má převodovka otočené raménko vypojování spojky směrem dolů. To proto, že v originále je spojkové lanko vedeno horem a zachyceno za karburátor. Pokud ale karburátor někdo nahradil dvěma karburátory, aby se každý z válců lépe krmil, musel lanko zachytit jinde. A právě i záchyt lanka se dochoval - pod dvířky kastlíku, pod spodní rámovou trubkou. A ještě k tomu Petr chtěl závoďáka stůj co stůj. už před lety si nechal naohýbyt extra úzká závodní řidítka, podobná, jako měl Henne na svém rychlostním speciálu z roku 1929. Vymysleli jsme tedy extra uchycení stupaček na pomocném držáku na rámu a použili tandemové, sklopné, kvůli kolizi se startovací pákou. Závodní megafony místo tlumičů jsem přetvořil z fungl nových, nakteré jsem musel navařit vysoustružený kužel, aby byly namontovatelné na v dnešní době neobvykle tenká kolena. Shodou okolností se povedlo vyměnit i ráfek původního zvláštního profilu za větší, 21 palcový, který bývá na závoďácích vidět. Náhon otáčkoměru jsem vyrobil tak, aby pasoval do původních montážních otvorů a připojil otáčkoměr HAME, který dobově sedí a má neobvyklý, opačný směr otáčení, který je charakteristický pro modely R 42 a R 47. Nemám problém přiznat, že blatníky, rám a přídatná nádrž jsou repliky. Přední vidlice je původní, samozřejmě motor, převodovka, zadní převod, stejně jako ráfky a středy kol, nádrž a sedlo. Na rám jsme vyrazili číslo, které podle náhodou získaných dokumentů o registrovaných bavorácích z dvacátých let sedí k našemu číslu motoru!!! Podle BMW archivu byl tedy motocykl vyrobený 31. ledna 1928 a expedovaný 15. února pražskému dealerovi BMW Holečkovi. V budoucn bychom ještě chtěli nahradit prozatímní karburátory JIKOV 2926UŘ za nějaké pěkné, staré, mosazné. A na závěr video z prvního startu 11. března 2023: https://www.youtube.com/watch?v=BzXXq4MtiZU&feature=youtu.be

Tady je galerie chronologicky seřazených fotografií z průběhu renovace, finální podoby a s první trofejí získanou za nejlepší motocykl Boršovského kochání 1. května 2023: