BMW R 47, r. v. 1928


BMW R47 je můj sen od chvíle, kdy jsem si koupil svůj první čtyřtaktní motocykl - AWO 425. Když jsem AWO v roce 2004 dokončil, nabídl jsem ho Petrovi Hošťálkovi do muzea k vystavení. Souhlasil. Nikdy nezapomenu, jak jsem mu s rudým obličejem nabídl mé AWO dokonce vlastnit - výměnou za BMW R47. V podstatě se mi vysmál, ale nakonec řekl, že se naučil neříkat NE, a tím mi dal naději. Nyní, po deseti letech od toho okamžíku, se začal můj sen plnit a navíc mi AWO zůstalo - v muzeu stojí pořád. Co Petra popíchlo bylo to, že viděl v mojí garáži stojící sice krásný, ale jen jednoválcový motocykl BMW R25/3. Přes Vánoce 2014 jsem ho kamarádovi kompletoval a zpojízdňoval. Petr nabyl přesvědčení, že nemám do čeho píchnout a hned navrhl další renovační plán - buď se pustíme do podrámovek, nebo do závodních sajdkárů BMW 750. Dal mi na vybranou, ale já měl vybráno dávno. Nic mě nevábilo víc, než tyhle staré podrámové půllitry. A tak když jsem se po Vánocích vrátil z obvyklé návštěvy Španělska, vyexpedoval jsem nadšenému Satanovi jeho jednoválec a tentýž den - 25. ledna 2015 s Petrem nastěhoval hromadu dílů na BMW R47 a R42. První várky byl plný tranzit. Základem jsou tři rámy, které jsou podle výrobního čísla typu R47, 42 a 52 až 63 (u této novější řady modelů se číslování nelišilo podle jednotlivých typů). K tomu je jeden zgenerálkovaný motor R42, dva kartery R47, čtyři hlavy R47, dvě převodovky, 3 další prázdné skříně převodovek, celkem 4 kardany, 4 zadní kola, jedno přední, hromady stupaček, nosič atd. V následujícím týdnu Petr ještě objevil kompletní agregát R42 a další dva poloúplné motory na R47. Na sestavení dvou motocyklů R47 tedy vlastně chybí především přední vidlice, dva válce, jedno kolo a blatníky. Stejně jako u předchozích R12 jsme se domuvili na osvědčeném systému: jednu pro mě, druhou pro tebe, což je v případě takového pokladu více než štědré. 


Takhle vypadala hromádka štěstí ještě naložená v autě: . A takto už roztříděno v garáži: Další várka byla neméně potěšující:        
Do renovace jsem se pořádně opřel vlastně až po dokončení R69s v lednu 2019. Do té doby se mi podařilo snad jen zgenerálkovat převodovky. Ale pak, snad každý den jsem dal erčtyřicetsedmám kolem 3h práce. Večer, až šli kluci spát. Poprvé jsem s mojí R47, kterou jsem dokončil jako první, vyjel na podzimní Jawáč do Jamného koncem října 2021. Byla to famózní jízda. Jak tahle motorka jede, z toho ještě teď, pořád, po roce od prvního svezení oči navrch hlavy. V roce 2022 jsem poprvé s R47 absolvoval Boršovské kochání a Křivonosku a pak mi v dešti odešla magnetka. Po opravě v Bavorsku šlape úplně jinak. Bezvadně chytá a má fantastický volnoběh. V tuto chvíli, v září 2022, má motorka najeto kolem 800 km a už čvrtý sraz veteránů - Cestu kolem Světa. Těším se s ní letos ještě na Poslední kolo a na Brno - Soběšice, kam se vydám po ose. Pravděpodobně vyjde i sraz v Bad Ischlu. Příležitostem ke svezení s ní se totiž nedá odolat.
Tady je několik fotek z renovace:

A tady je výsledek. Je hotová, až na skříňku na baterii, která už se ale vyrábí: